نورالدین کیانوری شاخص ترین عضو ارشد حزب توده اعتقاد داشت حزب می بایست شعار سرنگونی سلطنت و استقرار رژیم جمهوری را پذیرفته و از مبارزات اسلامی مردم حمایت کند و پس از پیروزی هم انقلاب را مسخ کرده از دل آن انقلابی کمونیستی در آورند. در پاییز۱۳۵۷ نیز که مبارزات مردمی به رهبری امام خمینی(ره) در شرف به ثمر نشستن بود، کیانوری به مسکو رفت و در جلسه ای با شرکت وادیم زاگلادین، معاون اول شعبه بین المللی حزب کمونیست شوروی و عده ای از سران حزب کمونیست حضور یافت. در این جلسه شوروی ها به این نتیجه رسیدند که شاه سقوط می کند و حرکت اسلامی به رهبری امام به پیروزی می رسد. آنها برای اینکه حزب توده بتواند در نظام برخاسته از انقلاب اسلامی، نقش فعالی در جهت مطامع شوروی در پیش گیرد وعده تحولاتی را به رهبری حزب دادند. (۷) نجاریراد، تقی، ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم شاه، چاپ اول، تهران، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۷۸ش. نجاریراد، تقی؛ ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم شاه، چاپ اول، تهران، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۷۸ش، ص۲۷.
برنامه مذکور پس از تحلیل وضع طبقات اجتماعی جامعه ایران در تعیین مرحله انقلاب ایران، آن را مرحله انقلاب ملی و دموکراتیک» اعلام می کند. یعنی انقلابی که همه نیروهای ضد سلطنت و ضد امپریالیست متحدا عمل می کنند. اما پس از پیروزی، این انقلاب به سوسیالیسم منجر می شود و در واقع انقلاب ملی و دموکراتیک مرحله ما قبل انقلاب دموکراتیک خلق محسوب می شود. کلنگ ساختمان موزه عبرت در سال ۱۳۱۱ زده شد و در سال ۱۳۱۶ بهعنوان نخستین زندان مدرن ایران برای توقیفگاه عدلیه آغاز به کار کرد که بعدها برای زندان موقت شهربانی و اولین زندان اختصاصی زنان به کار رفت.
اساسا حقوق ، قضا ، ملاحظه ، دلیل ، مدرک ، شاهد ، مرجع ، وجدان و… تحت الشعاع «هرکس با من نیست بر من ست » قرار می گیرد» واقعا تاسف انگیز ست. شما باید بخوانید، و از جمله خود کتاب را حتماً باید بخرید و بخوانید تا سوءتفاهمهایتان رفع شود. این است که میگویم متن خود کتاب را نوشتهی خود من دریافتهاید. اگر بهراستی جویای حقیقت هستید، پیشنهاد میکنم که خود کتاب را بخرید و به دقت بخوانید. آنگاه شک ندارم که پاسخ همهی پرسشهایتان را خواهید گرفت. اگر چیزی باقی ماند، بار دیگر این نوشتهی مرا بخوانید، و به لینکهایی هم که دادهام بروید و آنها را هم بخوانید.
شاید اگر کسی حرفهای او را پس از ۴۰ سال دوباره بشنود، دریابد که به راستی فهم درستی از اوضاع ایران داشت واقعا نهایت بی شرمی است و تهوع آور است که یک قاتل و شکنجه گر را اینطور به عنوان تئوریسین به مردم معرفی کنند. ثابتی و لاجوردی جنایتکار هیچ وقت رفقای خودشان را شکنجه نکردند و نکشتند و جسد آنها را نسوزاندند . اسرار بسیاری در سینه آنها است و بویژه از پرونده بسیاری از آدمکشان کنونی، و زبونی توبه فرمایان در زیر فشارهای زندان، داستانها دارند. عباس وثوق که هرمویش یک ساز میزند و جز به پول و پله، به هیچ پرنسیبی وفادار نیست، از شرکای آقای ثابتی است.
- آمریکا، انگلیس و اسرائیل در سازماندهی، آموزش و تجهیز ساواک از ابتدای شکلگیری نقش اساسی را دارا بودند و در واقع این سازمان را به یکی از ابزارهای اصلی تداوم وابستگی رژیم شاه به غرب تبدیل کردند.
- در بعضی موارد نیز اشیایی به سقف قفس زده میشد تا با ایجاد صداهای ناهنجار، اعصاب و روان زندانی را به هم بریزند.
- هوش و میهن پرستی این آقایان در راستای منافع ملی ایران نبود و این را تاریخ نشان داد.
- در سپتامبر يك سرهنگ ارتش آمريكا كه سالها براي سيا در خاورميانه كار كرده بود و پيشزمينهي وسيعي در كار پليسي و كارآگاهي داشت در پوشش وابستهي نظامي به ايران اعزام شد.
معماران آلمانی کار طراحی و ساخت زندان را برعهده داشتند که معماری بسیار پیچیده آن با چندین لایه حفاظتی، هیچ راه فراری برای زندانیان نمیگذاشت و کسانی که قصد فرار داشتند، در یکی از مسیرها گیر میافتادند و نمیتوانستند راه ورود و خروج را تشخیص دهند. جالب اینکه در ساخت این سازه دقت شده بود که هیچ صدایی به آن وارد یا از آن خارج نشود! بهدلیل همین ویژگی، کسی تا سالها از وجود زندان ساواک در دل شهر خبر نداشت.
پایگاه اطلاع رسانی 15 خرداد 1342 :: ساواک سازمان اطلاعات و امنیت کشور 1335-1357
بر اساس اسناد موجود، اقدام بختیار در انحلال ساواک، تنها جهت فریب افکار عمومی بود. روز هفدهم بهمن ۱۳۵۷ مردم به خواست امام خمینی در تظاهراتی که نخستوزیری بازرگان را تایید میکرد شرکت کردند. این موضوع در نهایت با طرح پیشنهاد انحلال ساواک توسط بختیار در ۴ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ به عنوان لایحه انحلال ساواک در مجلس ملی و مجلس سنا به تصویب میرسد. در واقع انحلال این سازمان یکی از راهکارهای حکومت برای آرام کردن مردم بود.
با برکناری رضا شاه و محاکمه مختاری و نیز تبلیغاتی که علیه شهربانی راه افتاد، شهربانی قدرت و اعتبار پیشین خود را از دست داد. رؤسای شهربانی در سالهای بعد از شهریور ۱۳۲۰، هم به دلیل برقراری حکومت نظامی که قسمت اعظم اختیارات شهربانی را به خود اختصاص داده بود و هم به سبب حالت انفعالی که در افسران و ماموران شهربانی به وجود آمده بود، قدرت و اختیار زیادی نداشتند. به دنبال سقوط حکومت پهلوی و افشا شدن بایگانی محرمانه ساواک، اتحادیه کمونیستهای ایران، در دی ۱۳۵۸ فهرستی بیش از ۸۰۰۰ نفر از افسران، کارمندان، اعضا و همکاران ساواک را به همراه مشخصات کامل و اسامی رمزشان را منتشر کرد. ساواک در راستای کنترل مخالفان در خارج از کشور پولهای هنگفتی برای رؤسای ساواک درخارج ارسال میکرد و به اشخاص داخلی یا سیاستمداران و نشریههای خارجی مبالغ بسیاری حق السکوت میداد.
تحقیق در مورد ساواک
همچنین برای من روشن نشد که اعضای این گروه چگونه به این نتیجه رسیدند که راهی جز پیوستن به حزب توده ایران وجود نداشت. سری دوم مجموعه مستند “در برابر طوفان” روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از تاریخ معاصر کشور نمایش داده می شود. بنابراین پرونده چهل و یکساله و ننگین حزب توده ایران رسما بسته شد هر چند بقایای این حزب شکست خورده جسته گریخته فعالیت هایی را در خارج از کشور ادامه دادند. در ابتدای ورود به موزه شاهد خودروی ماموران ساواک خواهید بود که از آنها برای تعقیب و گریز و دستگیری استفاده میکردند.
، کسانی که هنوز دل در گروی رهائی مردم ایران از حکومت کشتار اسلامی هستند بهتر ست که به همگرائی بهای بیشتری بدهند. کسی انتظار نداشت که در نبود ساواک و تعقیب و مراقبت چنان شور و هیجانی ایجاد شود که هرگز در گذشته تجربه نشده بود. خیلی ها بعداز فرار به «سوسیالیسم واقعا موجود» و قبل از فروپاشی آن با دیدن واقعیت ها از آنچه بر آنها رفته و به خصوص پذیرفتن اطلاعات نادرست از رهیبران سیاسی دچار شوک و بیماری روحی شدند. بازهم تاکید میشود این نوشته در مورد یک کتاب جدید می باشد که «تصفیه حساب » شخصی ، گروهی ، سازمان اطلاعات و امنیت کشور ایران حربی و…..
حال چرا حزب توده بدان گونه تحلیل نمود که نیازی به بازکاوی ندارد اصل مطلب ست . شرائط چنان تغییرعظیمی کرده بود که آن نیروی اندک نمی توانست سازمانده هزاران داوطلب فعالیت سیاسی شود. صذ البته بعداز انقلاب و به قدرت رسیدن حکومت فاشیستی دینی خلافتی که توده ای ها کم آسیب ندیدند ولی هنوز بروی خود نمی آوردند که ارزان با مذهب ، ارتجاع و ..کنار آمدند و مجیزشان گفتند..