دانلود 9 فایل استاندارد معماری فرودگاه بسیار کامل معماری عمران شهرسازی | memarinavaz

بعد از جمع آوری اطلاعات از كلیه واحدهای درگیر از جمله شركت های هواپیمایی خدمات و عملیات هوانوردی، خدمات رفاهی، مدیریت فرودگاه، كاركنان و… در مورد تجهیزات و تسهیلات پایانه مسافربری تصمیم گیری می شود. بخش دوم بخش ارتباط دهنده به ناحیه پروازی است که در آن مسافر از بخش پردازش و کنترل به داخل هواپیا منتقل می شود. نقل و انتقال مسافران از پایانه به داخل هواپیما و برعکس و سوار یا پیاده شدن مسافران از هواپیما فعالیت هایی هستند که در این بخش انجام می شود. بخش دوم بخش پردازش است که در آن پردازش مسافران در آغاز و خاتمه و یا ادامه مسافرت هوایی انجام می شود. اقدامات عمده ای که در این بخش انجام می شود شامل فروش بلیط، کنترل جامه دان و صدور کارت پرواز، دریافت جامه دان، اختصاص محلی برای نشستن و انتظار و خدمات بازرسی دولتی و امنیتی می باشد. بخش اول سیستم دسترسی می باشد که در آن مسافران از طریق جریان های دسترسی فرودگاه به بخش پردازش مسافران منتقل می شوند.

نقد و بررسی‌ها

اﯾﻦ ﺗﻨﻮع ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻮع ﻧﻈﺎرتﻫﺎ و ﺗﻌﺮﻓﻪﻫﺎ در ﻣﻨﺎﻃﻖ آزاد و ﺳﺎﯾﺮ ضوابط طراحی فرودگاه ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﮔﺮدد. اگر باد پشت سر وجود داشته باشد، برای محاسبه وزن برخاست از ۵/۱ برابر باد پشت سر گزارش شده استفاده می شود. حداکثر باد پشت سر مجاز نیز باید ۱۰ مایل دریایی بر ساعت (۱۸ کیلومتر بر ساعت) یا ۱۰ نات (knot) باشد. در این صورت مسافران بایدد از كنترل گذری فرودگاه عبور کرده و در این گونه موارد باید در طراحی پایانه تسهیلات لازم را برای مسافران گذری منظور شود.

ساختمان پایانه باری

سیستمی است که برای جلوگیری از تصادفات و ایجاد بستری مناسب و کارآمد برای حرکت روان ترافیک (عبور و مرور) هوایی، راهنمایی‌های لازم را به کلیه یگانهای پروازی (هواگردها) ارائه می‌دهد. سطوح مختلف ساختمانی برای تردد مسافرين مختف (ورود، ترانزیت خروج) با نقاط کنترلي بين آنها وجود دارد. رشد ترمینال‌های چندگانه در دهه ۱۹۷۰ به موجب نگراتی تسیت به تروریسم بین‌المللی، قاچاق مواد مخدر به مهاجرت‌های غیرقانونی بود. طراحی فرودگاه جریان مسافر باید با سایر قسمت های سیستم فرودگاه هماهنگ و متعادل باشد در غیر این صورت حتی سریع ترین جریان مسافر با بهترین گنجایش اگر با کلیه قسمت های سیسیتم فرودگاه متعادل نشده باشد بدون داشتن هیچ گونه فایده یا مزیتی باعث گیجی و بوجود آمدن تاخیر و ازدحام خواهد شد.

دانلود 9 فایل استاندارد معماری فرودگاه بسیار کامل معماری عمران شهرسازی | memarinavaz

هندسه آنها دارای هماهنگی بین بازوهای قسمت گیت و ارتفاع و موقعیت درهای هواپیما است . نسل جدید هواپیماها (با ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ صندلی در سال ۲۰۰۵) دارای انعطاف پذیری زیادی می باشند. جریان مسافران داخلی خروجی از مسیر مسافران بین المللی خروجی جریان مسافران داخلی ورودی از مسیر های مسافران بین المللی ورودی مسافران خروجی بعد از نقاط کنترل امنیتی از مسافران ورودی از نوشتارهایی که باعث دودلی و تردید مسافران می شود احتراز گردد. طراحی فرودگاه مسافران نباید مجبور شوند از یک نوع کنترل بیش از دو بار بار عبور کنند از این رو اگر قرار است کنترل ها در بیش از یک محل مستقر باشند بهتر است مسیر های جریان طوری طراحی شود تا مسافران بتوانند پس از تشریفات کنترل از کنار سایر کنترل های مشابه عبور نمایند. موضوعاتی همچون روسازی انعطاف پذیر، روسازی صلب، مشخصات هواپیما، تعیین وضعیت حجم ترافیکی و … بیان شده است.

علاوه بر آن، فرودگاههای غیرتجاری از نظر انجام عملیات تقرب با دید و دستگاه غیردقیق و یا عملیات تقرب با دستگاه دقیق نیز تقسیم بندی می شوند. فرودگاههای غیرتجاری برای عملیات با دید و با دستگاه غیردقیق جزء فرودگاههای غیرتجاری درجه I، غیرتجاری درجه II یا غیرتجاری عمومی درجه I محسوب می شوند. فرودگاه غیرتجاری برای عملیات با دستگاه دقیق از نوع فرودگاههای غیرتجاری عومی درجه II است. یک فرودگاه غیرتجاری درجه I می تواند به حدود ۷۵ درصد هواپیماهای یک موتوره و دو موتوره کوچک مورد استفاده برای اهداف شخصی و شغلی، خدمات رسانی کند. این هواپیماها در واقع هواپیماهایی با وزن حدود ۳۰۰۰ پوند یا کمتر هستند که در نتیجه کد مرجع فرودگاه آنها، B-I خواهد بود.

  • طراحی فرودگاه جریان مسافر باید با سایر قسمت های سیستم فرودگاه هماهنگ و متعادل باشد در غیر این صورت حتی سریع ترین جریان مسافر با بهترین گنجایش اگر با کلیه قسمت های سیسیتم فرودگاه متعادل نشده باشد بدون داشتن هیچ گونه فایده یا مزیتی باعث گیجی و بوجود آمدن تاخیر و ازدحام خواهد شد.
  • همچنین زمان ماندگاری مسافران بین المللی و همراهان طولانی تر و عملاً دو تا سه ساعت می باشد که این مشخصات هنگام برنامه ریزی و طراحی پایانه باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
  • سطوح مختلف ساختمانی برای تردد مسافرين مختف (ورود، ترانزیت خروج) با نقاط کنترلي بين آنها وجود دارد.
  • در بسیاری از فرودگاهها ممکن است تعداد مسافران نسبت به سایر گروهها در اقلیت باشد.